Opleiding Schematherapie ‘aan den lijve’

Sinds 2013 geef ik 25- en 50-uurs cursussen Schematherapie bij het RINO Noord Holland in Amsterdam, Radboud Centrum Sociale Wetenschappen in Nijmegen, Basic Trust K&J GGZ in Dordrecht en King nascholing in Amersfoort. Ik bied deze cursussen ook volledig online (Zoom) en in hybride vorm aan.
U kunt zich voor deze cursussen bij de betreffende scholingsinstituten aanmelden.

Ik verzorgde incompany trainingen op maat. Voor overleg en een offerte kunt u contact met mij opnemen.

In mijn praktijk kan ik schematherapie opleidingen voor kleine groepen van zes tot acht deelnemers organiseren. In deze context kan het model van ’Schematherapie aan den lijve’ volledig tot zijn recht komen dankzij de beslotenheid en het intimiteitsniveau van een kleine groep, een plezierige werkruimte en veel persoonlijke aandacht en oefenmogelijkheden.

Wat is schematherapie?

Schematherapie is een populaire, integratieve vorm van psychotherapie die oorspronkelijk ontwikkeld is door Jeffrey E. Young voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Nederland neemt een prominente plek in bij het onderzoek naar en de ontwikkeling van schematherapie.
Verschillende modellen zoals de cognitieve gedragstherapie, de hechtingstheorie, de objectrelatietheorie en experiëntiële therapievormen worden geïntegreerd tot een krachtige en breed inzetbare methode, die in het effectonderzoek goede resultaten laat zien. Schematherapie richt zich niet alleen op het denken maar ook nadrukkelijk op het voelen. Het uiteindelijke doel is concrete gedragsverandering.

Het model is goed overdraagbaar en biedt ons begrijpelijke taal om samen met de patiënt zijn psychische en sociale functioneren te doorgronden. Naast het feit dat de patiënt inzicht opdoet, leert hij ook vaardigheden om beter om te gaan met vroeg ontstane denkpatronen (schema’s) en met de verschillende stemmingen die opspelen en een eigen leven kunnen gaan leiden (modi).

Theorie en toepassing

Schema’s ontwikkelen zich vanaf de vroege jeugd en worden in de adolescentie al zichtbaar. Ieder kind heeft basisbehoeften en als het hierin tekortkomt of belast raakt met negatieve ervaringen, dan kan dat de persoonlijkheidsontwikkeling belemmeren.
Schematherapie richt zich op het herkennen van de patronen waarmee patiënten hun leven hebben leren begrijpen en overleven. En het laat hen ook zien hoe deze ‘overlevingsstrategieën’ van vroeger nu tot problemen leiden. Patiënten kunnen vervolgens leren daar anders mee om te gaan, meer aangepast aan het leven dat ze nu (kunnen gaan) leiden. Voordat de ‘gezonde volwassene’ in de patiënt effectiever kan gaan denken, voelen en doen, is het vaak nodig om beladen levenservaringen, waarin normale menselijke behoeften niet ingevuld werden of met voeten getreden zijn, beter te verwerken. Verwerkingstechnieken voor (complexe) vroege traumatisering nemen een prominente plek in binnen de behandeling.

Schematherapie wordt toegepast bij persoonlijkheidsstoornissen, complex trauma en hardnekkige as-I stoornissen, die door gebruikelijke behandelingen onvoldoende verbeteren. Het kan naadloos aansluiten bij die behandelprotocollen.

Hoe ziet de cursus er uit

In de cursus laat ik de deelnemers eerst zichzelf analyseren volgens het schematherapie model en de veranderingstechnieken ’aan den lijve’ ervaren. Ik doe voor hoe je schematherapie individueel en binnen een groep toepast. Er zijn ook veel demonstraties van bekende Nederlandse schematherapeuten op video beschikbaar.
Los van de technieken wordt ook gedemonstreerd hoe je met patiënten met o.a. borderline, narcistische en cluster C-persoonlijkheidsstoornis werkt. Daarna wordt in groepjes geoefend en begeleid ik deze oefeningen.
Via huiswerkopdrachten pas je cognitieve technieken op jezelf toe. Het principe is dat je de patiënt, die je tijdens de cursus diagnosticeert en behandelt met schematherapie, ’één hoofdstuk voor blijft’; de technieken die je zelf ervaart en oefent op een medecursist, pas je vervolgens toe op de patiënt.
De theorie leer je via zelfstudie en er wordt een uitgebreide powerpointpresentatie ter beschikking gesteld, met een samenvatting van de relevante theorie en een illustratie van hoe de technieken door de therapeut op een patiënt zijn toegepast. Deze powerpoint wordt maar beperkt behandeld. Wel kunnen er vragen gesteld worden over de theorie. Ik probeer zeker 75% van de tijd te besteden aan demonstratie en oefening, omdat gebleken is dat je met die aanpak effectievere schematherapeuten aflevert, dan met een aanpak waarbij het accent op theoretische vorming ligt.

Hoe wordt de cursus beoordeeld

Deelnemers hebben de cursussen steeds met hoge cijfers beoordeeld, juist vanwege dit specifieke draaiboek met ’aan den lijve ervaren’ en vanwege mijn actieve rol als docent en rolmodel bij de demonstraties. Het lukt steeds een veilig leer- en experimenteerklimaat te scheppen en enthousiaste junior schematherapeuten af te leveren.

Accreditatie

De cursussen zijn geaccrediteerd door de VGCt, VSt, FGzPT en NVvP.